Bas Slotboom, oud-werknemer bij Spril, nu Capaciteitsmanager bij ANWB

‘Waarom heb je destijds voor Spril gekozen als werkgever?’

‘Ik werkte destijds bij een andere werkgever die er was uit geconcurreerd door Spril destijds. Op het moment dat ik de overstap de wilde maken om verder te gaan in het interim vak, was voor mij de keuze redelijk eenvoudig; wie heeft mij de vorige keer er uit gewerkt? Ga ik daar naar toe!’

‘Bij andere concurrenten, daar wilde je niet werken?’

‘Nee, de keuze was voor mij gemakkelijk. Ik had ook eerder al met medewerkers van Spril samengewerkt bij een andere opdrachtgever. Ik kon het toen goed met de mensen zelf vinden en dat was voor mij één van de belangrijkste redenen. De mensen bij Spril, de reputatie was goed en de samenwerking was mij ook goed bevallen.’

Spril Bas Slotboom

‘Je hebt een tijdje bij Spril gewerkt. Hoe zou jij de cultuur bij Spril beschrijven?’

‘Die is in de afgelopen drie jaar wel wat verandert. In de tijd dat ik er zat heb ik de bedrijfscultuur ervaren dat je heel snel met anderen collega’s kan schakelen. Je merkt ook dat iedereen het gewend is snel te schakelen en snel dingen te doen. Op de momenten dat we bij elkaar zijn, zie je ook dat dingen vaak sneller zijn geregeld en de persoonlijkheden passen er ook bij. Als interimmer ben je gewend snel te kunnen en moeten schakelen, want je gaat van de ene opdracht naar de andere en de ene dag ben je hier mee bezig, de volgende dag ben je daar mee bezig. Dit past ook bij de mensen die bij Spril werken.

Qua sociaal vlak vinden, volgens mij, de meeste mensen bij Spril het leuk om samen leuke dingen te ondernemen. Bijvoorbeeld zo rond de kerstdagen; het Spril Kerstdiner of op stap in Groningen. Volgens mij zit dit er bij iedereen ook wel in. Oftewel: ‘work hard, play hard’. Daar wordt ook zeker rekening mee gehouden en dat doen wij ook blijkbaar dus goed.’

Als interimmer ben je ook gewend snel te kunnen schakelen en je moet ook wel snel kunnen schakelen, want je gaat van de ene opdracht naar de andere

‘Wat waardeerde je het meeste aan Spril als werkgever?’

‘Als ik ook kijk naar andere werkgevers waarvoor ik heb gewerkt, dan was Spril de makkelijkste werkgever die ik heb gehad. Bijvoorbeeld bij je boordelingsgesprek, hoe deze was gegaan: ‘je hebt het goed gedaan/je hebt het slecht gedaan, dit waren de redenen en hoe zie jij dat?’Oké, en by the way ik vind dat ik dit verdien.’ Ook dat is goed, dus hoe open je in het gesprek kon zijn. Het was vrij direct en weinig onzin er omheen. En dingen regelen, dat was ook gewoon dingen regelen: ‘Is het nuttig om te doen? Ja? Oké, dan doen we het.

‘Waar moet Spril zich nog in verbeteren als werkgever?’

‘Het groepsgevoel is heel moeilijk om te creëren als iedereen overal door het land verspreid zit. Dat is natuurlijk ook een beetje inherent aan de branche (B2B) waarin wij zitten. Het hoofdkantoor van Spril is gevestigd in Leek, Groningen wat voor sommigen een eind rijden is. Dat maakt dat het groepsgevoel soms moeilijk is om te creëren en vast te houden. Daar komt ook bij dat Spril enorm groeiend is, waardoor je ook veel verloop hebt. Met verloop bedoel ik dat er veel nieuwe mensen bij Spril zijn komen werken. Aan de andere kant door juist regelmatig leuke dingen met elkaar te organiseren creëer je juist wel steeds meer het groepsgevoel.’

Work hard, play hard

‘Waarom zou je vooral niet bij Spril moeten gaan werken?’

‘Die vraag heb ik hier voor eigenlijk ook al beantwoord. Het groepsgevoel is soms moeilijk te hebben en te behouden. Die uitdaging blijft. Dat is wat ik hiervoor ook al zei, dat gevoel is er nu naar mijn mening nog niet genoeg, maar ik heb het vermoeden dat het nu wel steeds meer zal gaan komen.’

Bas Slotboom ANWB

‘Wat heb je “gehad” aan jouw tijd bij Spril?’

‘Dat heb ik nog steeds. Ik heb nog veel contact met de oud ‘Sprilliers’, zo als ze zichzelf noemen. De WFM wereld is een kleine wereld en iedereen kent elkaar. Regelmatig heb ik nog telefonische contact met mijn (oud)-collega’s. Mede door Spril heb ik een enorm netwerk opgebouwd.’

‘Welk vooroordeel over Spril heb je ooit gehoord en is absoluut niet waar?’

‘Uurtje factuurtje, maar dat is ook een branche brede. Cowboys die alleen maar urenomzet willen maken. Dat is een vooroordeel dat denk ik elk interimkantoor wel heeft en ik weet 100% zeker dat Spril dit absoluut niet heeft. Ik denk dat de helft van de branche dat ook weet. Wanneer er om een medior wordt gevraagd en we hebben een junior voor de opdracht, zijn we er ook eerlijk over dat het een junior betreft en laten we eerlijk zijn: dus gewoon billijk. Kwaliteit leveren.’

Pagina delen: